Curriculum Vitae

Varga Ildikó Rita Anna – VIRA (művésznevek). Hivatalos név: Dr. Varga Ildikó.
Énekművész, operaénekes, tanár, zenetörténész (Dr. phil/Ph.D.), dalszövegíró, költő, író


Pécsett született, ahol alapfokú és középfokú tanulmányait is végezte. Iskolás évei alatt németül és oroszul tanult, ill. győztese és díjazottja volt több szépkiejtési-, és versmondó versenynek is. Zenei tanulmányait Pécsett kezdte a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskolában zongora-szakon nyolc évesen, ami mellett népi táncolni tanult. Nyolc éves kora óta lép fel rendszeresen színpadon.

A pécsi Janus Pannonius Gimnázium és Szakközépiskola óvónői tagozatán érettségizett, ahol a színjátszó kör tagja volt, rendszeresen fellépett az Ivasivka Mátyás vezette énekkar szólistájaként, ill. hangversenyeken zongorakísérőként. Első diplomáját a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetemen szerezte ének-zene tanári és művelődésszervezői (népművelés) szakon. Karvezetés tanára a Kossuth-díjas karnagy és zeneszerző: Tillai Aurél volt. Főiskolai tanulmányai alatt került közelebbi kapcsolatba az írással, innen datálódnak első versei, s ekkor dolgozott először újságíróként is. Első cikkeit a Janus Pannonius Tudományegyetem Gólyatábori lapjába írta.

Énekesi karrierjét musical- és operett-színpadokon kezdte, majd Budapesten kapott opera-, és koncerténekesi működési engedélyt Maria Teresa Uribe tanítványaként. Első önálló estjének dalszövegeit, melynek címe: Funny Girl volt, maga írta, és saját verseit szavalta a Schubertiade c. koncerten Pécsett, ahol partnerei Kovács István, és Megyesi Schwartz Lúcia voltak.

2000-ben debütált a Kolozsvári Magyar Operában, a Hary Béla vezényletével és Kürthy András rendezésében bemutatott Nabuccóban, Fenena szerepében. Ugyanebben az évben a Honvéd Művészegyüttes és az InterOperett Gála szólistája is volt Budapesten, s megkapta Mozart: Varázsfuvolájá-ban a Második Dáma szerepét Debrecenben, és Dorabellá-ét a Magyar Állami Operaházban, Budapesten. Ekkoriban főként dalszövegeket írt, pontosabban főként klasszikus dalok, dalciklusok szövegét fordította magyarra, ill. musical dalokhoz, jazz-standardekhez írt új magyar szövegeket. Dalszövegeit maga is énekli, 2013-ban pl. a pécsi Kodály Központban énekelt közülük egy Jubileumi Gálán.

2000 augusztusának végén Izlandra szerződött, ahol magánének és zongoratanárként dolgozott, több Mozart opera főszerepét énekelte el, és két koncertet adott a Reykjaviki Operaházban. Az egyik reykjaviki estjén magyar népdalokat, népdalfeldolgozásokat mutatott be, zongorakísérője Antónia Hevesi volt. 2002-ben elnyerte a Budapesti Operabarátok Körének ösztöndíját, és aktívan részt vett a pécsi Florentin Kamarazenei Műhely munkájában, amelyben később a kuratórium alelnökeként működött. Kamarazenei koncerteken, de oratórium, operett, és musical előadásokon is szerepelt. 2007/8-ban a Filharmónia Magyarország koncertsorozatában Kodály Háry János című daljátékának koncertváltozatában lépett fel, ahol mind Örzse, mind a Császárné szerepét elénekelte.

Számos énekes mesterkurzuson vett részt aktív hallgatóként, mint pl. Kristján Jóhansson, Hamari Júlia, Lorraine Nubar (a New Yorki Juilliard tanára), Dalton Baldwin (Jessye Norman kamarapartnere), Dietrich Fischer-Dieskau, Sólyom-Nagy Sándor, és Walter Moore kurzusain, valamint több alkalommal a budapesti Operaház által szervezett Nemzetközi Majki Énekes Mesterkurzuson, ill. a szombathelyi Bartók Szemináriumon. Budapesten akkreditált egyházzenei kurzust is végzett, ahol Bubnó Tamás tanítványa volt.

2006-ban novatrix-ként, unikumnak számító kamaraestet szervezett és rendezett, aminek főszereplője is volt. Ebben különböző zenetörténeti és történeti korokból és más-más szerzőktől származó próza, vers, és film-részletek, dalok, áriák, és zongoradarabok, meghatározott tematika szerint, egy történetté kapcsolódtak össze. (Örök Nő-monodráma, énekes, társrendező.)

2008-ban diplomázott kiváló eredménnyel énekművész-tanár egyetemi szakon a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Zeneművészeti Intézetében Kincses Veronika tanítványként. Tanulmányait 10 szemeszter helyett 4 alatt végezte el. 2008-ban felvették a grazi Universität für Musik és darstellende Kunst doktoriskolájának zenetörténet szakára, ahol Peter Revers tanítványa volt, s ahol 2015-ben védte meg Richard Wagner, Hungary, and the Nineteenth Century, Aspects of the Reception of Wagner’s Operas and Music-Dramas című Ph.D. disszertációját.

2008 óta publikál rendszeresen, korábban cikkeket és kritikákat is írt, jelenleg inkább esszéket és tanulmányokat jegyez. 2008 és 2011 között a MusiciansWho.hu állandó munkatársa volt, de 2008-tól napjainkig a Parlando, a Hírmondó, a Magyar Wagner Társaság Lapja, az Opera-Világ.hu, a Magyar Kodály Társaság Hírei, a GRAMOFON, Klasszikus és jazz, a pécsi Dunántúli Napló, és a Baranyai Civil Korzó lapoknak is dolgozott újságíróként.

2010 óta tart zenetörténeti prezentációkat és felolvasó koncerteket, és működik közre tudományos projektekben. 2014-ben Domonkos Zsuzsanna felkérésére részt vett a budapesti Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont Wagner és magyar barátai kiállításának munkájában, s kutatási eredményei a kiállítás kapcsán megjelent kiadványban is napvilágot láttak. 2014/15-ben az NKA Utazások a zene körül című nyertes pályázatának (3004/887) előkészítésében és kivitelezésében működött közre, Pécsett.

2016. október 3-án tartotta első zeneesztétikai előadását a Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Tanszékének Szakmai Hetén A zene és az érzelmek esztétikai relációja. Harmóniák, ellentétek, és az „Isteni faktor”- címmel, 2017 januárjában pedig az Agócsy-Horváth muzsikus család életéből és munkásságából rendezett kiállítás főmunkatársa-kurátora volt. A kiállítás az És a muzsika a mi családi szakmánk dísze becsülete.” A Szigriszt-Poldini-Agócsy-Horváth muzsikus családról, és a Kodály-koncepció gyakorlati megvalósításának első, úttörő, pécsi lépéseiről c. tanulmánya alapján készült, ami a Parlando című internetes folyóiratban jelent meg 2017 januárjában.

Az 1990-es évek vége/2000-es évek elejétől rendez. West Side Story rendezése 2011-ben Arany-minősítést kapott. Mind a kiváló minősítést nyert West Side Story-hoz, mind egyéb, általa rendezett zenés darabhoz, musicalhez írt új szövegeket, amelyek ősbemutatója általában a darabok bemutatójának napján volt.

2001-től tanít magánéneket, többek között a Pécsi Tudományegyetem hangképző tanára is volt. Tanári munkáját 2015-ben, az Országos Balassagyarmati Magánének Verseny kapcsán dicsérő oklevéllel jutalmazták. Tanítványai számos nemzetközi, országos, regionális és megyei verseny győztesei, helyezettjei és díjazottjai lettek, illetve felvételt nyertek Zeneművészeti Egyetemekre, színész-képzőkbe, operaházakba, színházak kórusaiba.

2016/17-ben több pályázat döntőjébe került, vagy lett pályázatok nyertese. Pl. Döntős az Alapítványi és Magánóvodák meseíró pályázatán (2016 szeptember), a legjobb tíz közé került (több, mint 1500-ból) az Írj indulót ’56 emlékére dalszövegíró versenyében, és nyert a Szárnypróbálgatók 2017 versíró pályázatán. Versei 2017. január 20-án jelentek meg az azonos című, országos antológiában.

2017 nyarán szerezte tizedik, lélek-gondozással kapcsolatos képesítését.

2017 december 12-én került kiadásra Kristály-híd című Cd-je. 2018. január 19-én jelennek meg versei a Szárnypróbálgatók 2018, című jubileumi, országos antológiában, és 2018 február-márciusában lát napvilágot a Richard Wagner és Magyarország, 1842-1942. című zenetöténeti-, 2018 május-júniusában pedig az Anna királylány, Smaragd Tündér és Bábukra című mesekönyve, amelyhez az illusztrációkat is ő készítette.



A CV frissítve: 2018. 01. 01.


 

 

 

 

 


Az oldal teljes tartalma Varga Ildikó szellemi tulajdonát képezi és teljes egészében szerzői jogvédelem alatt áll.